براي حفظ ميراث ارزشمند گذشتگان

نسخ خطي و كتب چاپ سنگي استان ديجيتال سازي خواهد شد

حامد عطارها، مسئول امور كتابخانه‌هاي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان با بيان مطلب فوق افزود: پيگير راه‌اندازي بخش چندرسانه‌اي و منابع ديجيتال در همه كتابخانه‌هاي استان هستيم كه با راه‌اندازي اين بخش‌، تحول بزرگي در بحث منابع ديجيتال و كتب الكترونيكي رخ خواهد داد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد، عطارها با اشاره به بازديد از كتابخانه‌هاي عمومي استان و بررسي مشكلات آنها در سال 89 اظهار داشت: از اقدامات خوبي كه سال جاري در كتابخانه‌ها صورت گرفت، ساماندهي نسخ خطي و كتب چاپ سنگي بود و در آينده نزديك قصد داريم براي حفظ اين منابع ارزشمند آنها را ديجيتال سازي نماييم.

عطارها همچنين برگزاري دوره‌هاي تخصصي كتابداري را از ديگر اقدامات واحد خود در سال 89 برشمرد و افزود: در اين دوره‌ها اساتيد برجسته‌اي چون دكتر شعباني و دكتر فدايي عراقي به ارائه نظرات خود در خصوص بحث‌هاي تخصصي رشته كتابداري و اطلاع‌رساني پرداختند.

وي ارسال منابع كتابخانه‌اي نظير كتاب، نشريه و آثار چندرسانه‌اي را مطلوب و منظم ارزيابي كرد و تصريح كرد: ضمن تعاملي كه با اداره كل منابع نهاد كتابخانه‌هاي كشور داريم، پيگير راه‌اندازي بخش چندرسانه‌اي و منابع ديجيتال در همه كتابخانه‌هاي استان با همكاري واحد فناوري اطلاعات اداره كل هستيم كه با راه‌اندازي اين بخش‌، تحول بزرگي در بحث منابع ديجيتال و كتب الكترونيكي رخ خواهد داد.

مسئول امور كتابخانه‌هاي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان در بخش ديگري از سخنان خود يكي از سياست‌هاي راهبردي نهاد كتابخانه‌ها را توجه خاص به بخش كودك و نوجوان ارزيابي كرد و اظهار داشت: در راستاي اين سياست، موفق شديم در كمتر از يك و نيم سال گذشته بخش كودك را در 40 كتابخانه استان راه‌اندازي و منابع و كتب اين بخش را به طور مستمر فراهم كنيم كه اين اقدام تأثير زيادي در جذب رده‌هاي سني كودك و نوجوان به كتابخانه‌ها داشته است.


رشد چشمگير شاخص‌هاي كتابخانه‌اي

حامد عطارها افزود: استان يزد با تلاش و همت مضاعف كاركنان و كتابداران خود موفق شد در زمينه شاخص‌هاي كتابخانه‌اي مقام نخست كشور را در سال 88 كسب نمايد كه در پي كسب اين موفقيت، تلاش مستمري براي حفظ اين جايگاه و بهبود آن در سال 89 انجام گرفته و حاصل اين اقدامات، پيشرفت‌هاي چشمگيري است كه در شاخص‌هاي كتابخانه‌اي در 89 پديد آمده است.

وي با اشاره به رشد چشمگير بسياري از شاخص‌هاي كتابخانه‌اي در سال جاري تصريح كرد: در شاخص تعداد اعضاء در سال 89 بيش از 70 درصد رشد داشته‌ايم به طوري كه تعداد اعضاي كتابخانه‌ها از 38000 نفر در سال 88 به بيش از 65000 نفر در سال 89 رسيده است. همچنين تعداد كتابخانه‌هاي تحت پوشش نهاد نيز كه 75 باب در سال گذشته بود، امسال به 90 باب كتابخانه رسيد.

عطارها همچنين افزود: تعداد كتابخانه‌هاي مشاركتي استان نيز در حال حاضر 15 باب مي‌باشد كه اين شاخص نيز در سال گذشته 7 باب كتابخانه بود.

مسئول امور كتابخانه‌هاي اداره كل با اشاره به رشد 60 درصدي تعداد كتاب نسبت به يك سال و نيم گذشته، اين شاخص را بسيار خوب ارزيابي كرد و اظهار نمود: هم‌اكنون بيش از يك ميليون و سيصد هزار جلد كتاب در كتابخانه‌هاي استان در دسترس اعضا و مراجعين قرار دارد كه با برنامه‌ها و سياست‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، اكثر اين كتاب‌ها چاپ جديد بوده و داراي محتواي مطلوب و كيفي است.


طرح‌هاي نوآورانه براي تحول مثبت در عرصه كتابخواني

حامد عطارها، در پايان سخنان خود بيان داشت: اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان در طول سال جاري با فعاليت مضاعف كاركنان و كتابداران خود سعي نمود منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي را كه با تدبيري حكيمانه امسال را به نام سالِ «همت مضاعف و كار مضاعف» ناميدند، سرفصل خدمات خود قرار دهد و حاصل اين تلاش‌ها، ارائه طرح‌هاي نوآورانه و مؤثر نظير «طرح هاتف كتاب» بود كه تحول مثبت و قابل لمسي در عرصه كتابخواني استان ايجاد نمود.

یزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا